שני | 25.11.24

שעה פריטים
All day
 
6pm
8pm
20:30
20:30
סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל אקי-נו לקולנוע יפני #7

בחודשים לאחר דעיכת גלי הקורונה וחידוש פעילות הקולנוע ברחבי העולם, עלו על מסכי הקולנוע סרטים רבים שסיפקו לקהל אסקפיזם – סרטים אופטימיים, נטולי טרגדיות ושאין בהם צרות היום-יום ובוודאי ללא אזכור למגיפה. אל הקולנוע היפני, הטרנד הסכריני הזה לא הגיע.

כהרגלם, הבמאיות והבמאים היפנים מסתכלים על החיים בישירות, בספקטרום רחב של טרגדיות ושמחות, מכשולים והתגברות עליהם, מתחתיות העצב ועד מרומי השמחה. באופן דומה, המהדורה השביעית של פסטיבל אקי-נו לא מפנה עורף לקשיים והאתגרים שהחיים מספקים לתושבי מדינת האיים.

תחושת האובדן שחווה העולם בשלוש השנים האחרונות נוכחת לאורך רבים מהסרטים – אובדן אנושי והתמודדות עם המוות הם נושאים מרכזיים בקולנוע היפני העכשווי. הם נוכחים בסרט הפתיחה "חיי אהבה" שהוקרן בהצלחה בפסטיבל ונציה לפני מספר חודשים. סרטו של קוג'י פוקאדה – מהבמאים הקבועים בפסטיבל ("הרמוניום", "נערה נעדרת") -מתמודד עם האובדן שחווה משפחה והכוחות הנדרשים בכדי להמשיך הלאה. דרמת המתח "גבר" של קיא אישיקאווה ("גוקורוקו - מגע של חטא"), עוסקת באובדן כפול – אישה שמתמודדת עם פטירתו של בן זוגה ועם האמת שמתגלה אודותיו. "אדמה קטנה משלי" עוסק באובדן החירות ובקשיים של מהגרים – במקרה הזה פליטים כורדים מתורכיה – להשתלב ביפן. "תוכנית 75" מסתכל על הקשיים במדיניות הרווחה של המדינה המזדקנת ומציג עתיד דיסטופי וחשוך של חברה חסרת חמלה.  ואילו "נזכרים" מסתכל על סופה של מערכת יחסים במבט לאחור עם נוכחות חזקה של עידן הקורונה. תעצומות נפש ועמידה באתגרים מאפיינים גם את "קטנה, איטית אבל יציבה" מפסטיבל ברלין המביא את סיפורה האמיתי של מתאגרפת חירשת העושה דרכה בעולם האגרוף המקצועי, וב"תן לי לשמוע את צעדיך היחפים", שני גברים צעירים יוצרים מסע דמיוני כדי לשמח אישה עיוורת, בעוד אינם מסוגלים בעצמם לממש את רגשותיהם זה לזה ו"100 פרחים" העוסק בהתמודדות בחור צעיר עם הדמנציה של אמו. בסרטים אלו ממשיך הקולנוע היפני לייצר עוצמות רגשיות באיפוק ובעידון האופיינים לו. דברים אלו יפים אף יותר ב"יומני הזן" שמציע דרך אחרת, קולינרית ופילוסופית, להתמודד עם אובדן.

ובכל זאת, אי אפשר גם בלי קומדיות. "שוטרים לא-בקצב" מציג בלש בעייתי שמועבר על ידי ממוניו להמשיך את שירותו בתזמורת המשטרה, ואולי הסרט הפרוע מכולם הוא "פופורן" שבו בחור צעיר נאלץ לרדוף אחר גבריותו ברחבי יפן.  

תעשיית הקולנוע היפני קנתה לעצמה נוכחות של קבע בפסטיבלים הבינלאומיים הגדולים בזכות סגנון ייחודי ומקורי. בשנים האחרונות יוצרים יפנים זוכים בפרסים בולטים ובהם גם פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר בשנת 2022 עבור "הנהגת של מר יוסוקה", שפתח את הפסטיבל בשנה שעברה.  כמו בקולינריה, בארכיטקטורה, בעיצוב, במחול – התרבות היפנית מצליחה לייצר גם בקולנוע סגנון ייחודי משלה, שונה מכל סגנון אחר, הנשען על מסורת קולנועית של מעל 120 שנים, ומהדורה הזו של "אקי-נו" היא הזדמנות נוספת להנות ממנו.

לכרטיסיה של 6 כרטיסים (32 ₪ לכרטיס במקום 41 ₪)>>>

לכרטיסיה של 10 כרטיסים (30 ₪ לכרטיס במקום 41 ₪)>>>

חיי אהבה

בימוי: קוג'י פוקאדה
| 123 דקות

טאיקו וג'ירו גרים בשכונה ידידותית ועוטפת עם בנה של טאיקו בן ה-6. כאשר טרגדיה מכה במשפחה הצעירה, בעלה לשעבר של טאיקו, פארק, חוזר לחייה. פארק – גבר ממוצא קוריאני שנטש אותה ואת בנם לפני שנים. קוג'י פוקאדה, אחד הקולות המבריקים בקולנוע היפני, שם במרכז העלילה תא משפחתי, גם כאן מתחת לחזות השלווה מסתתרת סערה שתסחוף אותנו לתוך מערבולת רגשית שבמרכזה דמויות פגומות המצליחות לעורר בנו הבנה ואהדה. 

קטנה, איטית אבל יציבה

בימוי: שו מיאקה
| 99 דקות

מתאגרפת חירשת מנסה לפלס את דרכה בעולם האגרוף המקצועני ומתמודדת עם החשש מכשלון ואימת ההצלחה. אחד הפנינים של פסטיבל ברלין 2022 הוא סרט רפלקסיבי ושקט שבעזרת מחוות קטנות, מצליח לפגוע בלב.

גבר

בימוי: קאי אישיקאווה
| 121 דקות

אלמנה טריה מגלה כי האיש שעמו חלקה את מיטתה במשך שנים היה מתחזה. במעטה של "סרט בלש" לוקח אותנו "גבר" למסע סביב שאלות של זהות ושייכות בחברה היפנית. בזכות בימוי חכם התוצאה היא דרמה שחוקרת את המניעים האנושיים של גיבוריה.

מאה פרחים

בימוי: גנקי קאוואמארה
| 104 דקות

אחרי שהוא מוצא את אימו משוטטת בפארק הקפוא, נאלץ איזומי ללוות את אימו בהדרדרותה אל השכחה. תהליך הפרידה הכואב מגלה גם סודות מפתיעים מעברה של אימו. זהו תיאור עדין וחומל לתהליך ההתמודדות עם ההזדקנות והשכחה, המעורר מחשבה ורגש מרובה-גוונים.

אדמה קטנה משלי

בימוי: אמה קאוואוואדה
| 114 דקות

דרך סיפורה של נערה צעירה, פליטה כורדית ומשפחתה המבקשים מעמד של פליטים ביפן, מצליחה הבמאית להפוך את שאלת הפליטים מענין שהוא עקרוני ופוליטי למקרה אנושי שכובש את הלב והמחשבה.

נזכרים

בימוי: דאיגו מאצ'וי
| 115 דקות

בהשראת "מונית לילה" לג'ים ג'ארמוש אנו נעים על ציר הזמן לאורך רגעי מפתח בקשר שבין נהגת מונית שמתמודדת עם קשיי הקורונה לבין תאורן בתיאטרון שויתר על קריירת המחול. את הדילוגים בין אתרי ההתרחשות המיר מאצ'וי במעבר בין זמנים, אבל הוא שומר על הסגנון המהורהר, כשהעלילה מציעה רגעי התבוננות על זוגיות ואינטימיות.

תוכנית 75

בימוי: צ'י האיאקאווה
| 112 דקות

ביפן של העתיד הלא רחוק, על רקע משבר כלכלי, מכריזה הממשלה על תוכנית מיוחדת המעודדת אזרחים ותיקים לסיים את חייהם. סיפוריהם של קשישה הגרה לבדה, סוכן צעיר מטעם התוכנית ועובדת זרה מהפיליפינים נשזרים זה בזה. דרמה חכמה ויוצאת דופן שהוקרנה בפסטיבל קאן האחרון וזכתה לציון לשבח מטעם שופטי "מצלמת הזהב".  

תן לי לשמוע את צעדיך היחפים

בימוי: ריהו קודו
| 128 דקות

כדי להגשים את חלומה של אישה חולה, יוצאים נאומקי ומאקי למסע דימיוני ברחבי העולם, ממנו הם שולחים מכתבים קוליים. זהו סרט עדין המתאר את דור המילניום היפני שמנסה למצוא את עצמו בסבך היסוסים, לחץ חברתי ותחושת חריגות.

פופורן

בימוי: שיניצ'ירו אואדה
| 96 דקות

לטאגאמי יש הכל, עד שבוקר אחד הוא מתעורר ודבר אחד, או יותר נכון איבר אחד, נעלם. לטאגאמי יש שישה ימים למצוא חזרה את הפין שלו, המעופף בחופשיות בשמי יפן במהירות 200 קמ"ש, אחרת יאבד לנצח. קומדיה שנונה שעוסקת באגו הגברי השביר והדרך הנכונה להתמודד עם הצלחה וכשלון.

שוטרים לא-בקצב

בימוי: אייג'י יושידה
| 119 דקות

כאשר בלש ותיק וקשוח במשטרת יפן חורג מהכללים, הוא נשלח למחלקה מיוחדת: תזמורת המשטרה. אייג'י יושידה לא מפספס שום טריק תסריטאי, נעזר במלאכת המצלמה הזריזה של הצלמת מאקי איטו ועם הופעה משכנעת של הירושי אבה בתפקיד הראשי, התוצאה היא קומדיה מוצלחת ומהנה שמצליחה לחבר בין ז'אנר הבלש למיוזיקל. 

יומני הזן

בימוי: יוג'י נקאה
| 111 דקות

סופר החי לבדו בבקתה בהרים מבשל את ארוחותיו מהחומרים שליקט בהרים וגידל בגינה. אנו מלווים אותו במשך 12 חודשים, בשעה שהוא מתקשה להפרד מאפרה של אשתו שנפטרה לפני שנים. זהו סרט יפה ואנושי ששואל כיצד יש לחיות את החיים ואיך נכון להפרד מהם.

ירח משוטט

בימוי: סאנג-איל לי
| 150 דקות

סטודנט צעיר אסף לביתו בלילה גשום ילדה בת עשר, ונעצר בחשד לפדופיליה. כאשר הם נפגשים שוב מקץ 15 שנה, הקשר בין השניים מתחדש. הצילום ספוג הרגש ומלאכת המשחק האנושית מתעלים מעל המלודרמה המוסרית לכדי סרט ייחודי ורב עוצמה.