סגור
לתכנית החודשית

מחווה לסידני לומט

כאשר נפטר סידני לומט, ב-2011, כתב עליו רוג'ר אברט, מבקר הקולנוע הותיק את המשפט היפה הבא: "להגיד שלא היה לו סגנון קולנועי – זו מחמאה. הוא זיקק כל סצינה למרכיביה היסודיים, וצילם אותם, כפי שנהג לומר, 'בצורה בלתי נראית'".  הפסקה הזו מגדירה לא מעט מהגישה של לומט – ריאליזם קולנועי כמעט נטול מניירות - אך משאירה עדיין להשיב מה היה סוד כוחו בקריירה שנמשכה על פני חמישים שנה וכוללת כמה מהכותרים הגדולים של הקולנוע האמריקאי במחצית השניה של המאה העשרים.

לומט נולד בפילדלפיה באוגוסט 1924 להורים יוצאי פולין, שחקנים בתאטרון היידי. כבר מגיל צעיר השתלב בחיי התאטרון תחילה על הבמה ומאוחר יותר כבמאי. בשנות החמישים, העשור שבו פרצה הטלויזיה – התמקצע כבמאי טלויזיה וביים מאות תוכניות ופרקים. רק ב-1957 יצא לביים את סרטו הראשון – "12 המושבעים". כבר כאן ניכר המתח, עליו עמד אורי קליין ז"ל בהספד שכתב על לומט, בין שני הכוחות הסגנוניים שעיצבו את הקריירה שלו: תיאטרליות וריאליזם, לצד התמודדות קבועה עם שאלות של מוסר וצדק.

הקריירה של לומט עשירה בעיבודים לתאטרון כמו "המין הנמלט" (טנסי ויליאמס), "מסע יום ארוך אל תוך הלילה" (יוג'ין אוניל), "מראה מעל הגשר" (ארתור מילר) "השחף" (אנטון צ'כוב), "EQUUS" (פיטר שיפר), ולצידן דרמות עזות כ"המשכונאי", "אל כשל", "גבעת הגברים", "סרפיקו", "אחר צהריים של פורענות", "רשת שידור" ועוד. הוא ביים דרמות, מותחנים, סרטי בית משפט, עיבוד לאגתה כריסטי ואפילו גרסה עם קאסט שחור של "הקוסם מארץ עוץ" (שנכשלה לחלוטין).

התוכנית החודש מציגה מעט מהמבחר הזה ומתמקדת ביצירות היותר נועזות שלו, אלו המצליחות להיות אפקטיביות גם היום. לומט תיאר בהן גברים על סף משבר המנסים לעשות את הדבר הנכון מול עולם שבו פועלים כוחות גדולים וחזקים מהם. חלק ניכר מכוחו היתה יכולתו לנוע בין נקודות המבט של גיבוריו, ליצור מרחק מסוים מבעדו תודעת הגיבור ומאבקו עשויים להראות כחולשה או פסיכוזה. הצלחה במשימה הזו נבעה מיכולתו ללהק ולביים היטב את שחקניו, ותחת שרביטו עבדו כמה מהגדולים ביותר: הנרי פונדה, מרלון ברנדו, שון קונרי, אל פצ'ינו, ג'יימס מייסון, רוד שטייגר, ריצ'רד ברטון, ויליאם הולדן, פול ניומן, איתן הוק ועוד רבים.

לומט היה חלק מהדור שעיצב את המיינסטרים הקולנועי אחרי מלה"ע השניה. הוא הצליח לנווט היטב בשנים שהוליווד שינתה את טעמה ולא איבד מכוחו עם עליית דור הבמאים הנועז של ראשית שנות השבעים. הוא נותר קומוניקטיבי ורלוונטי ואפילו סרטו האחרון ב-2007 "עד שהשטן יידע" היה אפקטיבי, מרתק והחשוב מכל – לא מיושן כלל. התוכנית החודש היא הזדמנות לצפות שוב בכמה מסרטיו הגדולים והמשפיעים ביותר. אתן מוזמנות ומוזמנים.

12 המושבעים

בימוי: סידני לומט
| 95 דקות

 נער בן 18 עומד למשפט בעוון רצח. לומט מתמקם בחדר צר בו מתכנסים תריסר המושבעים כדי לגזור את הדין. 11 מהם סבורים מיד שההוכחות הנסיבתיות מעידות בלי צל של ספק על אשמת הנער - למרות שגזר הדין במקרה זה ברור: מוות על כסא החשמל. רק אחד המושבעים תובע לדון במקרה. "12 המושבעים" הוא יצירת מופת על חולשות המין האנושי וגם על עוצמתו של האיש הפשוט.

המין הנמלט

בימוי: סידני לומט
| 119 דקות

אנה מניאני היא בעלת חנות בעיירה קטנה במיסיסיפי המטפלת בבעלה הגוסס. מרלון ברנדו נכנס לחנות ומוצא בה עבודה. היחסים בין השניים מתחממים והולכים. סגנון הבימוי של לומט הוא ריאליסטי וישיר, וההופעות של ברנדו ומניאני מנסות להכיל את המתח שבין הדמויות הסוערות לבימוי הקורקטי. התוצאה היא סרט עז וחריג שאי אפשר להסיט ממנו את המבט.

אל-כשל

בימוי: סידני לומט
| 112 דקות

כאשר תקלה משבשת את מערך ההתרעה של חיל האוויר האמריקאי, מופעלת תוכנית תגובה אוטומטית במסגרתה נשלחים מטוסים חמושים בפצצות גרעין למשימות בעומק ברה"מ. עתה מנסה נשיא ארה"ב לשכנע את הצד הסובייטי כי מדובר בתקלה ולמנוע מלח"ע שלישית. סגנונית זהו סרט מתח קצבי אך במרכזו עומדת מידה של נואשות ומלנכוליה מפני המציאות הפוליטית.

גבעת הגברים

בימוי: סידני לומט
| 122 דקות

מלחמת העולם השניה, צפון אפריקה. חמישה חיילים מנסים לשרוד בכלא הצבאי אליו נשלחו אחרי עבירות משמעת שונות. התסריט ההדוק בונה בהדרגה את המתח שבין האסירים למפקדיהם, ולומט מביים את חבית חומר הנפץ הזו באינטנסיביות מרשימה. זוהי קלאסיקה שקצת נשכחה אבל היא עודנה אפקטיבית וראויה ביותר לתשומת הלב. עותק בינוני, תרגום לאנגלית בלבד

סרפיקו

בימוי: סידני לומט
| 129 דקות

ניו יורק של שנות ה-70 המוקדמות, פרנק סרפקו הוא שוטר מבטן ולידה שכל ימיו עסוק במרדף אחר הצדק המוחלט. בלי גיבוי ממסדי, כאשר הוא נתמך אך ורק בעתונות, יוצא סרפיקו למאבק דון קישוטי נגד כל מי שמועלים במשימת הגנת הציבור... בלהט, בסיוע תחפושות מגוונות שמאפשרות לו להעמיק את הדמות, בדילול כל המאפיינים המאצ'ואיסטים שנועדו עד אז לדמויות של שוטרים, אל פאצ'ינו נותן הופעה מושלמת.

אחר צהריים של פורענות

בימוי: סידני לומט
| 130 דקות

במזג אויר לוהט, צמד שודדים נתקע עם בני ערובה מבלי לדעת מה לעשות עימם, כאשר על הבנק צרים כוחות משטרה רבים, אספסוף צמא דם, וגם מקומם של אמצעי התקשורת אינו נפקד. היכולת של סידני לומט להעמיד סצינות קצביות ולהצמידן בכשרון רב זו לזו, האינטואיציות הבריאות של פאצ'ינו הצעיר והפאתוס שמעורב בהומור, הפכו את הסרט לאחד המשובחים שנוצרו בארה"ב של שנות ה-70.

התקיפה

בימוי: סידני לומט
| 112 דקות

קונרי מגלם שוטר שעשרות שנים במקצוע הותיר את נפשו מצולקת. חקירת עלמותה של ילדה והחשד שפדופיל מסתובב חופשי, מובילים אותו להתפרקות. עם תצוגות משחק מעולות מכל האנסמבל זהו סרט אינטנסיבי, שגם ממרחק חמישה עשורים ראוי לתשומת לב.

מועדון הסרט המופרע

הקרב על הרייטינג: סרטים שחצו את הגבול

אלון גור אריה על המאבקים על רייטינג בקולנוע ובטלוויזיה, מסרטים כמו המופע של טרומן, שהתחיל בכלל כשצ'פלין ניבא את עידן הריאליטי, דרך מושגים כמו "לקפוץ על הכריש" בסרטי המשך  ואולי סוף סוף נצליח לקבוע; מה הקומדיה הנועזת בכל הזמנים?

רשת שידור

בימוי: סידני לומט
| 121 דקות

זהו סיפור על שדר-טלויזיה שכוכבו דועך, המחליט כי בתוכנית הפרידה שלו יתאבד בפני קהל צופיו. תחת זאת הוא חושף קבל עם ועדה את שקרי המכשיר הארור. במקום לגרום לפיטוריו הופכים אותו יחסי הציבור של רשת השידור לדמות משיחית הקוראת תגר על הצביעות. הטירוף והלהט של הופעותיו רק מעלים את הרווחים.

רשת שידור

בימוי: סידני לומט
| 121 דקות

זהו סיפור על שדר-טלויזיה שכוכבו דועך, המחליט כי בתוכנית הפרידה שלו יתאבד בפני קהל צופיו. תחת זאת הוא חושף קבל עם ועדה את שקרי המכשיר הארור. במקום לגרום לפיטוריו הופכים אותו יחסי הציבור של רשת השידור לדמות משיחית הקוראת תגר על הצביעות. הטירוף והלהט של הופעותיו רק מעלים את הרווחים.

אקווס

בימוי: סידני לומט
| 137 דקות

אלן סטרנג בן ה-17 נשלח לקליניקה של הפסיכיאטר מרטין דיסארט אחרי שפגע ועיוור שישה סוסים. המסע אל נפשו של הנער במטרה לנסות ולהבין את מניעיו מצליח לטלטל את הפסיכיאטר ולעמת אותו עם פחדיו שלו. סידני לומט מגיש דרמה חריגה וחד פעמית עם ריצ'רד ברטון כגיבור המיוסר שיודע כי לריפוי יש מחיר.

פסק דין

בימוי: סידני לומט
| 125 דקות

פרנק גאלוין, עו"ד מזדקן ומכור לטיפה, איבד את כבודו, אישתו ועבודתו בשל חוסר מוכנותו להתפשר בעניני צדק. עכשיו, כשהקריירה שלו דועכת הוא מקבל לידיו הזדמנות לשוב למרכז הזירה בתביעת רשלנות רפואית. כבר כאן אפשר לראות את משיכתו של מאמט לדיאלוגים חריפים במסגרת המאבק בין אדם לבין השיטה המנסה להתל בו ופול ניומן מככב כאן במה שנחשב לאחד מתפקידיו הטובים אי פעם. 

לפני שהשטן יידע

בימוי: סידני לומט
| 116 דקות

שני אחים ניו יורקים בטוחים שמצאו את הדרך לפתור את מצוקת הממון שלהם באמצעות שוד פשוט. אבל אין פשעים פשוטים ולאחר מעשה ממתינה לשניים תהום רגשית המורכבת מצער וחרטה. גם בסרטו האחרון הקדיש סידני לומט את תשומת הלב לבחינת מניעי גיבוריו והתוצאה היא דרמה דחוסה שכובשת את תשומת הלב.