כבר מעל שישים שנה, על פני עשרים סרטים באורך מלא ושני סרטי טלוויזיה, האחים יוצרי הקולנוע ויטוריו ופאולו טאביאני מסייעים להגדיר ולהעשיר את הקולנוע האיטלקי העכשווי.
האחים טאביאני שואבים את ההשראה ליצירתם ממגוון של מקורות – הפוליטיקה האיטלקית, ההיסטוריה, הלהט שלהם לספרות, אהבתם לקולנוע, מקורותיהם הטוסקניים והאמונה הגמורה שלהם בכל הנוגע לקסם הטמון בסיפורים. כך הם מעצבים קאנון איטלקי ייחודי של סרטים מגוונים להפליא, אך יחד עם זאת בעלי תו מזוהה משלהם. הם מפגינים שאפתנות ראויה לציון בנושא שבו הם מתעסקים ובאמצעים הקולנועיים שהם מפעילים וממציאים (כולל שילוב אומנותי בין מספר רב של נרטיבים). בין התוצרים שהם מעניקים לנו נכללים סאטירה עכשווית לעילא, דרמה תקופתית אלגורית עוצמתית, סיפורי מלחמה קשים ואדפטציות ספרותיות המלאות בהומור שנון ושובב לספריהם של פירנדלו, טולסטוי, גתה, שייקספיר ועוד.
כבר מראשית הקריירה הקולנועית שלהם האחים טאביאני היו מעורבים פוליטית. הם תמיד רואים את יצירתם כאמצעי להעמיד בספק את הממסד (הכנסייה, המדינה, הפשע המאורגן) וגם את הסתירות שברטוריקה האידאולוגית. לעיתים קרובות הם מתרגמים לדרמה אירועים מהחיים האמיתיים (כמובן בהשפעת אהבתם לרוסליני) ומהסביבה הספציפית שלהם, הכפרית על פי רוב – טוסקנה, סיציליה.
מלחמות וקונפליקטים (הן מהחיים האמיתיים והן בדיוניים), באיטליה ובמקומות אחרים, מככבים ביצירה שלהם ומספקים רקע אותנטי ומיידי שבו הם עוגנים את סיפוריהם, הן הפוליטיים והן האחרים.
קטע זה נלקח מתוך מאמר שנכתב בידי אדריאן ווטון, אוצר הרטרוספקטיבה של האחים טביאני במכון הסרטים הבריטי.
למיכאל הקדוש היה תרנגול
איטליה, סוף המאה ה-19. ג'וליו, מפקד אנרכיסטים, נשפט למוות, אך עונשו מומתק. אחרי עשר שנים בבידוד, הוא פוגש אסירים פוליטיים צעירים שהחליפו את עקרונותיהם. טאביאני ממשיכים את הקו הפוליטי שלהם, עם צילום צבעוני, פסקול מתוחכם ומגע מחושב המאפיין את יצירתם.
ראשון 02.02.25 | 02.02.25 18:15 | סינמטק 1 | סינמטק 1 |